Eihän ajokortti voi olla näin kallis!

Pari vuotta sitten meni mopokorttiin rapiat 500€/lapsi. Lapsia on kaksi, siis tonni yhteensä.
Nyt alkaa autolla ajamiseen oikeuttavan kortin hankinta olla ovella ja eteen tulee tällainen hintahässäkkä, josta yrität ottaa tolkkua ja sitten vielä kerrot mielessäsi hinnat perävuosina eteen tulevilla korttihankinnoilla, siis taas kertaa kaksi:

B-kurssi, perusvaihe 1 469 €
B-kurssi, harjoitteluvaihe 196 €
B-kurssi, syventävä vaihe (ent. II-vaihe)
A1-kurssi961 €AB-kurssi2 160 €
BC-kurssi2 251 €
Korotuskurssi A1-AB1 237 €
Korotuskurssi B-AB (Iso-A) 807 €
Korotuskurssi B-BC1 277 €
Korotuskurssi B-BC1 841 €

Eihän tästä ensinnäkään ymmärrä mitään muuta kuin että halvimmalla pääsisi Korotuskurssi A1-AB1:lle, joka vaikuttaa sopivan huokealta. Ei kai se huonompi voi olla kuin A tai B-kurssikaan.

Vaan missä on korotuskurssi mopokurssista autolla ajokorttiin? Ei näy eli siis about 7000km skoballa liikenteen seassa ei luo mitään lisäedellytyksiä klaarata autolla ajamista paremmin kuin Jopolla suhanneen punapipon. Just just!

Kirjoitin taannoin vähäpätöisen pohdinnan Suomessakin niin kovin suosituksi tulleesta aiheesta nimittäin disruptiosta. Se on modernin digimaailman ilmiö, missä uusi teknologia murtaa vanhoja muureja ja rakenteita. Sitä kirjoittaessa yritin miettiä mitä aloja vielä on mullistusta vailla mutta eipä tullut mieleen, että autokoulualakin saattaisi kaivata pienen töytäisyn.
Mä kun luulin että Onnibussin ja Uberin jälkeen kumipyöriin liittyviä mullistuksia ei enää ole tulossa, se maailma on jo mullistunut ja uusi normaali astunut voimaan.

Ja sitten menikin aamukahvit syliin. Ensin oli kännykkä Nokia rytistellyt Elopin lauttapuheen myötä ja nyt sitten kumidonitsien äiti, Nokian Renkaat kertoi urpoilleensa oikein urakalla a’la Volkswagen. Ja taas yhden tirehtöörin korvia kuumotti mikrofonimeren rannalla.

Vaan eipä mitään, sitten osui paikallisaviisi Etlarissa juttu suomalaisesta nikkarista, joka oli tehnyt autokoulumaailman onnibussit ja uberit. Alkoi kiinnostaa.

Kun aiempaa disruptio-kirjoitelmaani varten surffailin atk-verkossa, alkoi perinteisten alojen etujärjestöjen torppauspuheet nousta pintaan. Joten eipä yllättänyt, että Hesaria ja Maikkaria myöten oltiin jo Autokoululiiton puheenjohtajan Jarmo Jokilammen toimesta ehditty heittää lokaa ja väheksyntää autokoulujen uberin niskaan. Piti oikein kahteen kertaan lukea ennen kuin uskoin todeksi, että hän tosiaan mm. esittää lakimuutosta, joka estäisi perheen ulkopuolisten opettamisen opetusluvalla.
Siis lailla pitäisi kieltää se, että naapurin miljoona kilometriä vuodessa kruisaileva ammattiautoilija ei saisi opettaa sen toisen naapurin teiniä ajamaan vaan sen voi tehdä ainoastaan oma faija, kunhan teoriakokeen saa läpi. Ei haittaa vaikka edellinen ajokerta olisi korotettuperäisen teini-Corollan ajoilta vuodelta 80 ja jotain. Ei tsiisös tätä touhua!

Tämä menee niin dispruptio-oppikirjan mukaan kun vaan voi mennä.
Ensin on ilmassa hämmennystä, sitten kielletään, pilkataan ja väheksytään uutta peluria julkisesti. Kun huomataan että muutos on vääjäämätön, siirrytään hyväksymään asia kaikessa hiljaisuudessa kunnes ämpyily on unohdettu ja vanhatkin starbat puhuvat muutoksen puolesta itsestään selvyytenä.

Kyllä nyt alkaa taas sapettaa tämä touhu mutta sen verran kiinnostaa oman pussin laihtuminen, että taidan kyllä ihan vakavasti tätä alan etujärjestöjen mukaan jopa harmaalla alueella toimivaa palvelua käydä tsekkailemassa. Suosittelemaan en arvaa ryhtyä, ties mihin syyllistyn mutta hattua nostan kaikille niille yrittäjille, jotka joltain alalta löytää uuden tavan ajatella. www.ratti.fi

Loppukaneettina on vielä todettava, että harvoin tulee viranomaisia kehuttua mutta nyt on pakko lausua pieni kiitoksen poikanen Trafille. Ei iso kiitos mutta pieni sellainen.
Nimittäin Hesarin haastattelussa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin osastopäällikkö Kimmo Pylväs ei näe Ratti.fi:n kaltaisille palveluille laillista estettä. Viisaana miehenä Kimmo jopa arvelee, että uusi toimija voisi laskea koko alan hintatasoa.

Kiire alkaa meikäläisen ajokorttimaksujen kannalta jo olla mutta hintatason laskua ja kevättä odotellessa.