The Power of Kohdentaminen

Kampanjamme on voimassa tämän viikon. Siksi mainostamme sitä tämän viikon.
Ja niin kampanjajuliste nostettiin sille kuuluvalle paikalle myymälän ikkunaan maanantaina klo 8.

Tuttu juttu jo vuosikymmenien takaa. Mutta uskokaa vaan, normimeininkiä tänäkin päivänä monessa liiketoiminnassa.

Vaan entäpä jos? Entäpä jos ajatuksen muuttaisi niin, että mainostetaankin kampanjamme tuotetta vain silloin, kun tavoitamme sen kyseisen tuotteen potentiaalisen ostajan mahdollisimman suurella todennäköisyydellä?

Pohditaanko lisää?

Tapaan viikottain lukuisia eri tehtävissä ja eri päätöksentekoportaissa toimivia henkilöitä ja usein pyrin haastamaan keskustelun toista osapuolta oman asiakaskunnan käytöksen tuntemisesta.

Miksi asiakas ostaa? Miksi asiakas ostaa juuri sitä mitä ostaa? Miksi aamulla eikä illalla? Miksi perjantaisin eikä maanantaisin? Miksi sateella eikä auringon paisteella? Miksi kassalla muttei hyllyjen välissä?

Maslovista on kaikki kuulleet mutta miksi edelleen niin kovin harvoin tutkitaan syvällisesti niitä syitä mitkä vaikuttaa juuri meidän asiakkaan, niin B2B kuin B2C ihmisen ostopäätökseen?
Tai tutkitaan kyllä mutta ei ehkä samassa firmassa, kuin mikä kampanjoitaan suunnittelee tai ei ainakaan niin että ne kampanjat perustuisi siellä toisella osastolla teetettyyn tutkimukseen. WHY?

Markkinoinnin automaatio on kova sana näinä päivinä mutta se ei lähes koskaan mene kivijalkaan asti. Verkossa kyllä mutta entäs kun kuluttajariepu tulee liikkeeseen. Eipä tule kohdennettu mainos enää vastaan.  Tulee vaan se vakiokamppis ja targetoinnista viis.

Uusin shoppailijoiden aalto ei enää olekaan milleniaalit vaan generation Z, eli centenniaalit. He tekevät Review Trackerin mukan jopa 95% ostopäätöksistä myymälässä shoppailun lomassa tehdyn googlettelun ja verkon arvosteluiden ja suositteluiden perusteella.
Mutta onneksi on vielä jokunen aiempi sukupolvi alttiina vastaanottamaan myös myymälämarkkinointia, siinä perinteisessä muodossa, myymälässä ja ravintolassa ja kadulla. On valmis vastaanottamaan mutta vielä paremmin uppoaisi, jos kaikki kohdatut viestit olisi juuri minulle sopivia.

Taktinen mainonta on parhaimmillaan erinomaisen kohdennettua. Siis se tarjousmakkaramainonta mitä me jokainen kohdataan asioidessamme myymälöissä ja ravintoloissa, joka kehoittaa ostamaan nyt ja juuri nyt ja jos maksat vähän lisää niin saat paljon lisää.

Ajatellaanpa esim lihatiskin entisaikojen Väiskiä, joka sujuvasti päräytti vinkin ateriakokonaisuudesta, kun kuuli minkälaiset karkelot asiakas aikoo järjestää. Väiski siis kohdensi markkinointitoimenpiteen asiakkaan sen hetkiseen tarpeeseen ja asiakas koki sen vieläpä positiivisena, koska sai vinkin, suosituksen.

Digitaalisuus tarjoaa kaikki eväät ja mahdollisuuden tehdä nykyaikaiset Väiskit ja kohdentaa mainontaa vastaamaan todellista tarvetta siellä missä edelleen valtaosa ostopäätöksistä tehdään. Kauppapaikalla, myymälässä, ravintolassa, kahvilassa, kioskissa.

Ajatellaanpa esim säätilan vaikutusta tiettyjen tuotteiden myyntiin. Sateenvarjo sateella, jätski auringonpaisteella.
Tai myymälän asiakaskunnan vaikutusta. Jos liike on täynnä teinejä, liikkuu eri tuotteet kuin eläkeläisille.
Entä jos sen takana olisikin automaatio, joka ajaa myymälän kampanjanäytöille juuri ne oikeat mainokset, oikeaan aikaan ja vallitsevat asiakaskunnan mukaisesti.? Se nimittäin onnistuu tässä ja nyt. Vuonna 2016.

Kohtaan usein vastaväitteen puhuttaessa liikepaikan kohdennetusta mainonnasta. Se vastaväite on että ei ole resursseja tehdä kohdennettua mainontaa, koska mainoksia tarvitaan niin paljon enemmän.
Aktiivista nyökkäilyä kylläkin esiintyy puhuttaessa esim vain kellonajan ja viikonpäivän perusteella kohdennetun mainonnan järkevyydestä.
Joten, kun se kampanja nyt on voimassa koko viikon niin annetaan sisäfiletarjouksen köllöttää aamusta iltaan vaikka tiedetäänkin että niitä menee vain perjantaisin.
Tai että annetaan höyryävän kuuma kaakao -kamppis pyöriä vaikka puolet viikosta onkin hellettä.

Uskallan väittää että järkevään suunnitteluun pohjautuva kohdentaminen kivijalkamyymälöissä ja ravintoloissa lisää niin paljon kampanjoitavien tuotteisen myyntiä, että se ei voi eikä saa olla resurssikysymys. Panostaminen kohdentamiseen on investointi lisämyyntiin.

Meillä Seasamilla on sitä paitsi hyviä lääkkeitä myös kampanjasisällön automatisointiin niin ettei henkilöresurssitkaan muodostu esteeksi.
Kerromme mieluusti lisää.

manu.mesimaki /ÄT/ seasam.com
www.seasam.com