Uusi teknologia sheikkaa vanhoja rakenteita – disruptiota siis

Digitalisaatio on käsitteenä varsinainen ameeba, johon viitataan milloin missäkin yhteydessä. Monelle alalle se näkyy disruptiona, jossa kokonaiset toimialat muuttavat hämmästyttävän nopeasti toimintamallejaan.

Otetaan esimerkiksi Ryanair. Se mullisti teknologian mahdollistamana lipunmyynnin ilman matkatoimistoja, rysäytti hinnoittelun aivan toiselle tasolle ja mahdollisti valtavalle ihmismäärälle lentomatkustamisen. Onnibussi rymisteli saman asian suomalaisessa joukkoliikenteessä ja nyt kun vanhat rakenteetkin ovat lähteneet muutokseen mukaan, taitaa jotakuinkin kaikki joukkoliikennetoimijat olla voittajia. Ja mitä teekeekään Uber parhaillaan maailman taksiliiketoiminnalle.

Pikavippifirmat eivät menestyisi ilman nykyteknologiaa. Lääkäripalvelut menee verkkoon. Netflix jyrää perinteisen television. Lehdet ja muut painotuotteet näivettyvät digin tiimellyksessä. Kauppaan ei tarvitse marssia läppäriä tai tablettia kauemmaksi, eikä sopimuksia kohta enää tarvitse kirjoittaa kynällä alle.

Hyvin monissa eri alojen muutoksissa disruptioesimerkit noudattelee samaa kaavaa. Ensin on ilmassa hämmennystä, sitten kielletään, pilkataan ja väheksytään uutta peluria julkisesti. Kun huomataan että muutos on vääjäämätön, siirrytään hyväksymään asia kaikessa hiljaisuudessa kunnes ämpyily on unohdettu ja vanhatkin starbat puhuvat muutoksen puolesta itsestään selvyytenä. Näin se vaan menee.

Tässä muutama tuleva suuruus, jotka sheikkaavat omaa alaansa jo ihan tosissaan. CNBC’s Disruptor 50.