Ulkoistettu apu arkeen
IT-järjestelmien kilpailutus-palvelu PK-yrityksille
Moni pk-yritys tarvitsee liiketoimintansa tueksi uusia IT-järjestelmiä (ERP, CRM, verkkosivusto, taloushallinnon ohjelmisto tai esim. verkkokauppa), mutta omasta takaa ei löydy IT-päällikköä tai tarvittavaa asiantuntemusta yrityksestä.
Vanhat järjestelmät ovat usein kalliita ja rajoittavat esimerkiksi keinoälylle tarjottavan oman datan hyödyntämistä. Haasteena ditgitaaliselle uudistumiselle on usein ajan ja osaamisen puute.
- Järjestelmien vertailu on monimutkaista ja markkinoilla on valtavasti vaihtoehtoja.
- Tutkimusten mukaan pk-yritys ei monestikaan pysty keräämään ja vertailemaan sopivia järjestelmiä ilman ulkopuolisen asiantuntijan apua.
- Samaan aikaan oikean järjestelmän valinta ja onnistunut käyttöönotto on kriittistä, sillä yli 70 % toiminnanohjausjärjestelmien (ERP) projekteista epäonnistuu saavuttamaan alkuperäiset tavoitteensa ja usein vältettävissä olevien virheiden vuoksi.
- Onnistuneesti toteutettu järjestelmähanke sen sijaan voi tuottaa merkittäviä hyötyjä, käytännössä jopa 90 % parannuksen tuottavuuteen, kun taas epäonnistuminen voi pahimmillaan johtaa rahahukkaan ja henkilöstön turhautumiseen.
Kenelle palvelu on tarkoitettu?
Palvelumme on suunnattu ennen kaikkea pienten ja keskisuurten yritysten johdolle ja yrittäjille jotka työllistävät yli 10 henkeä, mutta jolla ei ole omaa IT-osastoa tai -päällikköä. Tyypillisesti nämä yritykset haluavat kehittää toimintaansa uuden järjestelmän avulla – olipa kyseessä toiminnanohjaus (ERP), asiakkuudenhallinta (CRM) tai vaikkapa verkkosivuston uudistus – mutta kokevat hankintaprosessin raskaaksi ilman teknistä tukea.
Ulkopuolinen asiantuntija-apu on erityisen suositeltavaa, jos yrityksestä puuttuu IT-projektien vaatima osaaminen, koska monimutkaiset hankkeet, tiukat aikataulut ja liiketoimintakriittiset uudistukset kasvattavat väärien työkalujen valinnan riskiä. Meidän avullamme pk-yrityksen johto saa rinnalleen kokeneen neuvonantajan, joka toimii yritykselle ulkoistettuna IT-projektipäällikkönä.


Yleisiä haasteita järjestelmien hankkimisessa
Liiketoimintakriittinen prosesssi
Uuden järjestelmän hankinta on kokonaisvaltainen prosessi, johon liittyy tarpeiden ja nykytilan kartoitus, tuotteiden vertailu, henkilöstön muutosjohtaminen ja toimittajavalinnat. Ilman kunnollista valmistautumista yritys saattaa tehdä kalliita virhepäätöksiä.
Riittämätön valmistelu
Nykyisiä prosesseja ja vanhoja järjestelmiä ei kartoiteta tarpeeksi perusteellisesti ennen kuin järjestelmää ryhdytään valitsemaan. Tällöin on vaarana, että valittu ratkaisu ei oikeasti tue yrityksen arjen työskentelytapoja eikä ratkaise todellisia ongelmia. Myös tekniset yllätykset (esim. vanhojen järjestelmien integrointi, tiedon siirron ongelmat) voivat vaarantaa hankkeen onnistumisen. Nämä riskit korostuvat, kun yrityksellä ei ole aiempaa kokemusta vastaavista projekteista.
Muutoksen johtaminen
Toinen suuri haaste on henkilöstön muutosvastarinta. Jos työntekijät kokevat, ettei heitä ole kuunneltu suunnitteluvaiheessa, he eivät sitoudu uuden työkalun käyttöön.
Näin kilpailutamme projektisi
Nykytilan analyysi ja tarvekartoitus
Aloitamme perehtymällä yrityksesi nykyisiin prosesseihin, järjestelmiin ja kehitystarpeisiin. Käymme läpi, mikä toimii ja missä on suurimmat kipupisteet.
Henkilöstön osallistaminen ja vaatimusten määrittely
Otamme avainhenkilöt mukaan jo hankkeen alkuvaiheessa – esimerkiksi myynnin, tuotannon tai asiakaspalvelun edustajat, joita uusi järjestelmä tulee koskemaan.
Kilpailutus ja tarjousten vertailu
Laadimme puolestasi kilpailutusmateriaalit käyttäen määriteltyjä vaatimuksia pohjana.

Suositukset ja päätöksenteon tuki
Asiantuntijamme esittelee vertailun organisaationne päätäjille, esim hallitukselle tai johtoryhmälle ja antaa puolueettoman suosituksen parhaasta vaihtoehdosta liiketoimintanne näkökulmasta. Järjestämme tarvittaessa demotilaisuuksia tai pilotteja-
Tukea käyttöönottoon ja projektin johtamiseen
Tarvittaessa voimme olla apuna myös käyttöönottovaiheessa varmistamassa, että suunnitelmat toteutuvat. Tämä on erillinen palvelu sovittaessa, mutta hankintavaiheessa tehty huolellinen työ luo jo vankan pohjan onnistuneelle implementoinnille..
Interim-johtaja
Ulkoistettu johtajapalvelumme auttaa tarvittaessa myös pidemmän aikaan.

Miten hyödytte kilpailutusprosessista?
Näin autamme
Ulkopuolinen asiantuntijamme keventää yrityksesi työtaakkaa ja varmistaa, että järjestelmähankinta etenee hallitusti alusta loppuun. Hoidamme taustaselvitykset, dokumentaation, kilpailutuksen ja yhteydenpidon toimittajiin, jotta sinä voit keskittyä liiketoiminnan johtamiseen.
Saat rinnallesi kokeneen neuvonantajan, joka tunnistaa riskit ennalta, selkeyttää vaihtoehdot ja varmistaa, että päätökset tehdään faktoihin ja liiketoiminnan tarpeisiin pohjaten — ei toimittajien lupauksiin. Tuloksena on ratkaisu, joka oikeasti tukee prosessejanne, skaalautuu kasvun mukana ja tuottaa hyötyjä nopeammin.

Ota yhteyttä – tehdään seuraavasta projektistasi menestys!
Harkitsetko uuden järjestelmän hankintaa yrityksellesi, mutta et ole varma miten edetä? Älä jää haasteen kanssa yksin. Tarjoamme käyttöösi asiantuntemuksen, joka tekee hankinnasta sujuvaa ja varmistaa, että lopputulos on yrityksellesi oikea. Toimintatapamme on määrämuotoinen mutta ketterä ja sovitetaan kunkin kilpailutuksen kokoluokkaa.
Ota meihin yhteyttä ja pyydä tarjousta kilpailutuspalvelustamme – keskustellaan tilanteestanne ja katsotaan, miten voimme auttaa.
Uskomme, että jokainen pk-yritys ansaitsee parhaat mahdolliset työkalut menestyäkseen, ja me olemme täällä varmistamassa, että saat ne helposti ja turvallisesti käyttöösi.


